Вживання картоплі фрі пов'язали із зростанням ризику цукрового діабету

Американські, британські та кувейтські дослідники провели метааналіз проспективних когорт та виявили, що регулярне вживання картоплі фрі, але не інших страв з картоплі, пов'язане з дозозалежним підвищенням ризику цукрового діабету другого типу. Звіт про роботу опубліковано у BMJ.

Картопля займає третє місце за обсягом споживання харчових культур (і перше серед незернових). Як і інші овочі, він містить різноманітні нутрієнти (вітаміни, мікроелементи, харчові волокна, поліфеноли), проте через високий вміст крохмалю володіє високими глікемічними індексом та навантаженням, а різні способи приготування можуть знижувати вміст мікронутрієнтів і призводити до появи небезпечних для здоров'я сполук. Все це викликає побоювання щодо можливого негативного впливу споживання картоплі на здоров'я, проте вивчене це питання недостатньо.

Уолтер Уіллетт (Walter Willett) з Гарвардської школи громадського здоров'я з колегами використовував у роботі дані більше 205 тисяч дорослих учасників з проспективних американських когорт NHS (1984-2020 роки), NHS II (1991-2021 роки) і HPFS (1986-2018 роки) стенокардії, інфарктів, інсультів, аортокоронарного шунтування та цукрового діабету та були повні дані про харчування, які отримують кожні 2–4 роки спостереження (у сумі 5,1755 мільйона людино-років). Рівень споживання картоплі та продуктів із неї розділили на дев'ять категорій від «ніколи або менше разу на місяць» до «шість і більше порцій на день». Порцією вважали картоплину середнього розміру, відповідну кількість пюре та 115–170 грам картоплі фрі. Чіпси в аналіз не включали, оскільки в опитувальниках картопляні та кукурудзяні були об'єднані. Обробку даних проводили за допомогою коксівських моделей пропорційних ризиків із поправкою на супутні фактори.

Також дослідники провели метааналіз публікацій на тему з баз даних PubMed/Medline, Web of Science та Embase до липня 2024 року. До нього включили 10 проспективних когортних досліджень, до яких додали три вищезгадані когорти. П'ять із них були зі США, чотири — з Європи та по два — з Азії та Австралії. У трьох брали участь лише жінки, в одному — лише чоловіки, в решті — люди обох статей. Загальна кількість учасників перевищила 587 тисяч, період спостереження становив від чотирьох до 27 років.

За время наблюдения сахарный диабет второго типа развился почти у 22,3 тысячи участников трех американских когорт. Анализ американских когорт показал, что с увеличением потребления любого картофеля на каждые три порции в неделю риск развития сахарного диабета второго возрастает на пять процентов. Происходило это за счет картофеля фри, увеличение потребления которого на каждые три порции в неделю был связан с ростом риска на 20 процентов. Употребление печеного, вареного картофеля и пюре значимо с риском не коррелировали. Также исследователи подсчитали, что замена трех порций картофеля в неделю на цельнозерновые продукты схожей калорийности (но не белый рис) может снизить риск диабета на восемь процентов для картофеля вообще, на четыре процента — для печеного, вареного картофеля и пюре и на 19 процентов — для картофеля фри.

В 13 мировых когортах, вошедших в метаанализ, сахарный диабет второго типа был выявлен у 43,5 тысячи участников, и результаты оказались схожими. С увеличением потребления любого картофеля на каждые три порции в неделю риск развития сахарного диабета возрастал на три процента, а жареного картофеля, включая фри, — на 16 процентов. При расчетах по замене трех порций в неделю любого, нежареного и жареного картофеля на цельнозерновые продукты риск развития заболевания снижался соответственно на семь, пять и 17 процентов.

Таким образом, систематическое употребление картофеля фри, но не печеного, вареного картофеля и пюре, связано с существенным ростом риска развития сахарного диабета второго типа. При этом подобный риск зависит от того, что человек использует вместо картофеля — снижается при употреблении цельнозерновых продуктов и несколько повышается при предпочтении белого риса.

Ранее норвежские ученые провели долгосрочное проспективное когортное исследование и выяснили, что частое употребление картофеля, преимущественно вареного, связано с заметным снижением общей и сердечно-сосудистой смертности.

От DrMoro

Originaltext
Diese Übersetzung bewerten
Mit deinem Feedback können wir Google Übersetzer weiter verbessern
Dieses Formular wird nicht unterstützt
Aus Sicherheitsgründen solltest du keine Informationen über diese Art von Formular senden, während du Google Translate verwendest.
OkZur Original-URL